Mówisz czego potrzebujesz, a ja to piszę – to tak w skrócie.

W praktyce wygląda to tak:

Pierwszy kontakt i wycena tekstów:

Mówisz, czego potrzebujesz, ile (współpraca jednorazowa lub stała) i na kiedy.

Aby dokonać sensownej wyceny (i napisać Ci dobry tekst) muszę wiedzieć jaki to ma być tekst czyli jaki jest jego target, jakie są cele tekstu, gdzie będzie publikowany, jaki ma mieć poziom szczegółowości i zaawansowania, jaką ma mieć mniej więcej długość. Kiedy to wiem, wyceniam tekst.

Inną opcją jest zaproponowanie stawki za tekst. Przyjmę albo nie 😛

Nie rozliczam się sztywno w oparciu i ilość znaków! Długość tekstu (mniej więcej) jest ważna do wyceny, ale staram się nie pracować w oparciu o ilość znaków, tak jak niektórzy copywriterzy. Tekst ma być dobry i spełniać swoje cele. Jeśli będzie trzeba, by miał 4000 znaków zamiast 3000 na jakie się umawialiśmy, nie płacisz za dodatkowe literki. Ty unikasz frustracji, że „polałam wodę żeby więcej wyciągnąć” a ja nie muszę sprawdzać co chwilę ile już naprodukowałam i podmieniać słów, żeby „wstrzelić się w normę”.

Teksty próbne:

Nie pisze tekstów „na próbę”, za które zapłacisz, jeśli ci się spodobają – chcesz sprawdzić jak piszę, sprawdź portfolio. Jeśli jednak umawiamy się na tekst na stronę internetową, blog czy inną dłuższą formę, wysyłam ci 1-2 teksty, byśmy mogli sprawdzić czy myślimy podobnie i wprowadzić poprawki. Kolejne teksty piszę w stylu, na jaki się umówiliśmy.

Tematy tekstów na blogi, artykuły sponsorowane, informacje prasowe

Jeśli masz już pomysł na tekst – świetnie. Jeśli nie masz własnych tematów na bloga czy teksty eksperckie, nie ma sprawy – mogę je wymyślić i przesłać do akceptacji. Praca z blogiem najlepiej jeśli opiera się o statystyki strony – więcej info o specyfice pisania contentu na blog w zakładce „blogowanie”. Masz inne sugestie? Chcesz by tekst był zabawny albo przerażający, miał nagłówki rodem z „faktu” albo trącił powagą ponurego żniwiarza? Kochasz teksty perswazyjne oparte o NLP? (ja nie lubię, ale praca to praca). Daj mi znać, jaki ma być styl tekstu, a tak go napiszę.

Wysyłka tekstów i poprawki:

Przesyłasz materiały (jeśli jakieś masz). W umówionym terminie (ach, ta terminowość freelancerów prawda?) dostajesz tekst i – jeśli chcesz – wprowadzamy poprawki. Pracujemy tak długo, aż będziesz zadowolony.

Umowa i przekazanie praw autorskich

Zawsze przekazuję prawa autorskie do tekstów (najczęściej wraz z prawami zależnymi).

Faktura VAT za copywriting

Wystawiam faktury, jestem VAT-owcem.

Ale super! Wyceń mi tekst!